Monday, April 27, 2009

Destinasi 3: Dandenong

Perjalanan kami dari Newcastle pagi 14 April tu memang rushing sungguh! Flight jam 11 pagi dari Sydney International Airport menuju ke Melbourne. Tapi kami dapat bertolak dari Kingfisher Grove seawal 8 pagi. Speedo bro! Kalau tak sempat check in ni, hangus terbakar lah tiket kami. Dan berapa Australian Dollar pula yang akan terbang.

Suspen juga rasanya. Sampai2 je kat depan pintu masuk airport, kami berlari cari kaunter utk flight ke Melbourne. Tup..tup...Alhamdulillah, masih ada 4 kaunter lagi dibuka dengan beberapa mat salleh masih beratur check in barang2 mereka. Jam dah 10.15 pagi. Rezeki Ulwan untuk ke Melbourne pagi ni juga. Cuma satu je kenderaan Ulwan tertinggal kat rumah Cik Wardiah--Stroller merah. Takpe lah..simpan utk baby nanti.

Setibanya di Melbourne Airport, Ummi Abi rasa keletihan sangat. entah kenapa..we just feel exhausted. And I missed my Umar and Ulya so much! I want to go home...STOP Ummi! This is the last pit stop, then only you can go home.

To Dandenong

Alhamdulillah, Sister Iman yang cute, datang ambil kami dan route ke Dandenong melalui kawasan yang tidak kurang menarik pemandangannya - Docklands (pelabuhan kapal2 besar berhampiran kawasan industri) dan Monash University at Clayton (dulu Ummi selalu dengar2 je tentang Uni ni). Perjalanan kami dari Melbourne Airport di Tullamarine ke Dandenong mengambil masa hampir 1 jam. Besar nye Melb ni.

Philip Island Tour

16 April - Kami berSEBELAS (including Ulwan and baby Wafiyah) menuju ke Philip Island. Ummi requested to have tour to zoo - not for me but for Ulwan to have great joy and experience. Dengan 1 MPV dan 1 kereta, kami ke Philip Island yang memakan masa 1 jam.

Bersama baby Wafiyah comel, anak Safwan dan Afrah

Nak habaq kat semua cantik sungguh2 la tempat ni, nanti hangpa kata aku saja buat jeles. So tunjuk gambaq saja lah ya. Tak tau nak tulis lagu mana chek oi! (senyum lebar2!)
Di San Remo, berhampiran dengan jambatan masuk ke Philip Island. Berhenti sejenak untuk melihat burung Pelican datang ke pantai untuk makan ikan - yang disajikan sebagai dayatarik pelancong.


San Remo

Kat Wildlife Park. First time bagi kangaroo makan kat tangan..mula2 memang geli dan menyeramkan sbb terasa lidah dia jilat tangan..lama2 ok. Ulwan pun berani!

Cokelat!!


Berhenti dan bentang kanvas kat celah2 pokok dan MAKAN! Ulwan sangat lapar..

Di kawasan pantai The Nobbies.


Ulwan nampak bas, "nak naik bas!" Ummi pun bawa dia dekat2..lepas tu atok2 tu layan la dia naik jap. Pastu muka dia dah cuak.


Layan blues jap...

Di hujung trek Philip Island. Dari sini boleh tengok Seal Rocks and the Nobbies (batu bongkah besar).

Dalam perjalanan pulang ke Dandenong. Scene ala-ala Ranjau di Sepanjang Jalan.

18 April - Oh Malaysia, kami pulang, oh tanah air ku!

Macam berjiwang2 pulak. Tapi Ummi memang dah tak sabar nak balik. hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri. Hmm..betul ke? Kat Auckland hari tu ada je hujan batu (ais). keh..keh..

Anyway, kami bertolak awal pagi ke Melbourne City utk shopping di VicMart (Victoria Market). Selesai shopping, kami bergegas ke Melbourne International Airport selepas wida' dengan Safwan, Afrah, Ammar dll.

Moga Allah berkati dan redhai pengembaraan ini. Bukan untuk menyatakan keunggulan diri tapi untuk menginsafi kelemahan dan belajar dari sejuta hikmah yang diselitkanNya dalam kehidupan ini. Amin.

Kami mohon maaf buat semua andai ada yang terluka dan terguris. Moga ukhuwwah kekal abadi hanya untuk mencari redhaNya. Jazakumullahukhairan!



Di Victoria Market. Shopping buah dan souvenir sekadarnya.

Hari melabuhkan tirainya...

2 comments:

Najah Farahin said...

maaai aiii...bestnyaaa...
subhanallah!
ni yg aku jeles kat hang nih! muahahah
-najah-

Siti Yusrina Nadihah Binti Jamaludin said...

Salam kak anfaal dearie...

MashaAllah, long time no hear from you...akak dan keluarga dtg Melbourne ye? sayangnya yus takde di sana...tapi di Queensland,instead...

Bila tgk gambar2 akak upload...terkenang sungguh tempat "lama" yus...melbourne will always be the first..then comes queensland....mohon izin linkkan blog akak di blog yus ye?

P/s: Rindu jiddan pada akak dan anak2...espcially si Umar...wah2...big brother dah dia sekarang (",)