Thursday, March 18, 2010

Connecting People


Selasa baru-baru ini Ummi dan Abi mengambil kesempatan untuk menyertai Seminar Penyelesaian Elektronik anjuran Malaysian Productivity Corporation (MPC) di Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya. Dah lama sangat tak pergi seminar macam ni. Ada perkara memang dah tahu tapi bila dengar paper presentation dari orang-orang yang dikira dah berjaya dalam Internet Business ni, kami jadi lebih bersemangat untuk berinovasi dan berkreativiti dalam mengembangkan bisnes.

This is My Card!

Apa yang menarik adalah peluang untuk bertemu dengan macam-macam kategori pengusaha IKS (Industri Kecil Sederhana) atau SME. Dari pengeluar coklat (Ummi jumpa 3 pengeluar dalam 1 seminar) ke penjual produk kesihatan, cendawan beku dan juga khidmat Master of Ceremony (MC). Dalam ruang macam ni, kena buat muka selamba sambil menghulurkan kad bisnes, "this is my card!" (macam Sam je bunyi nye!)



Kami sedar kami bukan lah orang korporat yang memakai suit, tie dan high-heel shoe. Tapi kami mahu belajar ilmu survival dalam dunia perniagaan ini. Sebab dalam pasaran internet serba luas ini, konsep Parallel Thinking sebegini sangat penting diaplikasikan supaya kami tahu bagaimana untuk terus maju menghadapi cabaran persaingan.

Terlalu banyak pemain dalam industri yang sama dengan kami,
tapi persoalan pokoknya apakah Unique Selling Point (USP) kami?
Apakah konsep kami yang menjadikan kami berbeza dari orang lain?
Poin ini akan menjadikan satu titik besar yang membezakan kami dengan produk orang lain.
Dan satu perkara lagi, R&D (research and development) tidak boleh berhenti!
Ya! Jangan pernah berhenti untuk maju!
Kerana sifat IHSAN, melakukan yang terbaik dalam amal menuntut kita menuju Total Quality!

Connecting People

Puan Dayang Lily, pengasas webstore ummikusayang.com berkongsi pengalamannya mengusahakan kedai online ini 10 tahun lalu dan telah mengembangkan konsep bisnesnya dari e-shop kepada e-community dan events. Ummi sangat sangat suka dengan konsep beliau. Konsep bisnes bukan semata-mata meraih keuntungan sahaja tapi adalah SHARING (berkongsi).

Me and Kak Lily yang tidak lokek berkongsi ilmu.

How I wish our dream will some day come true?! Young Muslim Designer Community. Bayangkan kita dapat kumpulkan budak2 seni yang lepak di Central Market, mengekspresi seni mereka di dinding2 dgn grafiti airbrush mereka atau siapa2 sahaja karyawan seni (seni lukis, seni tampak, seni arca dan macam2 lagi) dengan niat untuk mengangkat martabat Islam! Doakan impian ini akan menjadi realiti satu hari nanti.

Bertemu dengan ramai orang juga sebenarnya adalah agenda 2 dalam 1. Mendapatkan contacts juga adalah aset untuk bisnes dan juga DAKWAH! Tapi niat yang mana datang dulu? Untuk poket sendiri atau dakwah? Sendiri mau MUHASABAH laaa!!

No comments: