Friday, August 7, 2009

Merah Hitam Kelabu Asap

Dah nak balik dah ni.

Sori ler lambat update story Ummi. Havoc satu Malaya memperkatakannya. Yang kutuk, yang nak saman, yang rasa semangat juang dan macam2 lagi. Ye, Perhimpunan Mansuh ISA 1 Ogos di ibu kota KL. Dan Ummi serta keluarga tidak terlepas melakar sejarah. Biarlah apa kata orang tetapi sekurang-kurangnya kehadiran Ummi melaungkan 'ISA Zalim' adalah sumbangan Ummi untuk menyatakan kebencian kepada kezaliman. Umar pun excited nak pegi tapi Opah kata tak sesuai.

Seawal 11.30 pagi kami dah bersiap dengan pakaian tema merah hitam walau pun tidak tertera langsung perkataan ISA. Ummi, Abi, Tok Abu, Opah, pakcik makcik dan tidak ketinggalan Mak Su Silah, kami menaiki LRT menuju ke stesen Pasar Seni. Niat asal untuk ke Masjid Negara tetapi terlalu banyak sekatan jalan oleh polis, maka kami lepak la dekat Dayabumi. Dah nak waktu solat zohr, Opah ajak pegi toilet, so kami pun tercari2 toilet berhampiran dan akhirnya decide untuk solat terus di surau CM (Pasar Seni). Sedang kami bersiap untuk solat Opah terima panggilan dari Mak Ngah Nahdia yang dia dan mama & adik2nya ditahan polis. Lihat sini.

Ketegangan mula terasa. Selesai solat kami bergerak menuju ke Masjid Jamek dan sempat melihat sekumpulan demonstrator bertempiaran lari ditembak gas pemedih mata. Canister gas jatuh laju di hadapan Abi. Fuyyo!! Ini bukan movie bang, ni real! Kami pun patah balik ke CM dan merentas jambatan sini. Dari situ lalu depan Dayabumi dan ambil jalan utama menuju ke Dataran Merdeka.

Air pancut!

And here's the battle began. In short, Ummi Abi dan Maksu Silah dalam kumpulan berhampiran terpisah jauh sikit dari Tok Abu dan Opah. Pak Ngah, Pak Lang dan Mak lang dah terlepas ke Dataran. Kami dapat penangan air semburan dan juga gas pemedih mata kat sini. Second attack, i.e. the tear gas memang gillerz! Kami lompat ke semak di tepi jalan dan meluncur turun ke belakang bangunan Galeri KL. Ummi pegang Maksu kuat2, tekup muka dengan tuala basah, pejam mata kuat2. Nak sedut apa pun semua rasa perit, mata, dada, hidung. AllahuAkbar! Sungguh Ummi terbayang wanita Palestin diserang bom fosforus di Gaza, terkenang syahid-syahidah first liner Palestin. Alhamdulillah dalam kekalutan, Abi ingatkan, "tenang2! jangan panik!" Kemudian kami rehat di tepi longkang belakang bangunan Galeri KL dan hanya menunggu hingga keadaan reda.

Fedih mata ni!

Himpun peacefully

Dalam pukul 4.20 petang kami decide untuk jalan ke Bar Council dan tunggu adik2 Ummi yang lain di situ. What an eventful Saturday evening!? Nak tau tak? Sape yang dah pegi demo dan dah dpt penangan best merah hitam kelabu asap ni...CONFIRM nak pegi lagi!

MANSUH ISA! BEBAS TAHANAN!

p/s: Wawa & Ayai jangan jeles eh! >_<

2 comments:

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

huhu..dah jeles dah pun..hehe. tak pernah lagi ni rase pedih gas tu!
tunggu!!

Nadiah Sidek said...

hmm..ntah bila la ISA nk dimansuhkn. kesian pd keluarga tahanan..