Thursday, August 20, 2009

Kalau puasa penuh nanti dapat hadiah apa?

Ramadhan datang lagi! Pesta beribadah dan masa untuk merapatkan ukhuwah sesama keluarga. Ummi sangat suka dengan bulan best ni sebab masa untuk recaj bateri. Kalau tahun lepas alhamdulillah Umar dah dapat puasa penuh, kali ni nak test power Ulya pulak. Ulya dah 5 tahun dan harap2 dia boleh puasa makan DAN paling penting susu Sustagen dia.

Macam tahun lepas jugak, Bibik cuti mulai bulan puasa, cuma kali ni lebih awal, bermula 1 Ramadhan dan selama 40 hari. InsyaAllah anak-anak Ummi dah cukup besar untuk tolong cuci pinggan, lap meja, kemas bilik, kan? Dan Ummi akan kembali pada rutin mencuci baju, menyidai, melipat dan menggosok baju. Oh tidak!! I hate this chores, yg lain takpe. (pemalas punye Ummi) Baju ni akan sentiasa beranak pinak. Takpe2, akan kukerahkan sumber daya manusia yang ada di rumah ni. ^_^

Juadah Berbuka

Oh back to Ramadhan story! Sejak Ramadhan lepas, kami sekeluarga akan berbuka di Surau Al-Mardhiyyah, tak jauh dari rumah kami. Setiap hari akan ada majlis iftar di sana. Abi kata jimatkan masa dan tenaga memasak. Oh thank you Abg! (again lazy..huh!) Boleh la spend lebih masa tilawah Al-Quran dll. Dan kami seboleh2nya tak pergi ke Pasar Juadah. Kalau ke pasar juadah pun, spot kedai yg diketahui sangat best je. Dah beli, balik! Contohnya Abi ckp,"Beli tepung pelita SAHAJA!" Ummi pun terkebil2 mata, "Tu je ke bang?" Huwaaa!

Terawih

Bila ada anak kecik ni, kena target surau atau masjid yang child-friendly. Biasanya di rumah atau Masjid UIA. Kalau pegi solat 'orang tua2' ni, mesti ada je mata2 yang tenung semacam kat anak2 kita yang berlari atau buat bising. Habis tu dah namanya kanak2, tak kan la duduk macam tunggul je kan? Nanti solat pun jadi tak khusyu'.

Alhamdulillah sangat selesa dan tenang solat terawih di Masjid UIA sebab ramai jugak anak2 foreigners yang ikut parents mereka solat di situ dan mereka faham keadaan tersebut. Bagi meraikan Umar yang ikut serta kami solat terawih, kami buat 8 rakaat sahaja. Good enough for him.

Infaq

Ramadhan bulan terbaik untuk didik anak2 berinfaq. Kita perlu terangkan pada mereka tentang pahala bersedeqah di bulan mulia ini. Dan terlalu banyak pintu kebaikan yang dibuka untuk memberi peluang mereka berinfaq. Setiap hari ke masjid, Abi akan bawa sejumlah wang dan minta Umar masukkan ke dalam peti derma atau yang seumpamanya. Moga Allah jinakkan hati anak2 kita untuk sentiasa memberi dari menerima. Amin.

Reward Puasa

Anak-anak tetap anak kecil yang melihat material sebagai ganjaran terbaik. Ummi Abi selalu cakap buat baik dapat pahala. Baaaaanyak pahala! Tapi pada mata mereka, nilai tersebut adalah terlalu abstrak untuk difahami. So sebagai ganjaran puasa penuh, Abi hadiahkan permainan Ben 10 untuk Umar tahun lepas. Senyum telinga ke telinga la Umar tu! Dan berkobar2 nak puasa lagi.

Dan minggu ni Ummi ingatkan Umar lagi, kita dah nak masuk bulan Ramadhan, kena puasa lagi untuk TIGA PULUH HARI.

Jeng...jeng..

Dan soalan cepu emas dari Umar: "Kalau puasa penuh nanti dapat hadiah apa?"

Ngeee...jawab jangan tak jawab!






2 comments:

ummu_abdullah said...

Nice blog kak anfal.. ehheh... umar dah bape tahun skang? tringin nak ajar anak puasa, umo 3 tahun... hafal je ayat upin ipin tu, tapi x paham pon... hehhe

raafid said...

salam kenal dari raafid