Friday, October 31, 2008

Tak Pandai la Ummi..


Ada sorang kawan Ummi cakap, orang Mesia ni nak jalan senang, cakap je "Tak pandai lah..." kalau diminta buat sesuatu. Sejauh mana kebenaran tak pasti pulak kawan Ummi dah pernah buat research ke survey ke. 'Tak pandai' sebenarnya adalah another 'limiting belief' atau kepercayaan yang membataskan. Sedangkan jika tak pandai, pasti ada cara untuk pandai walau dengan cara apa pun. Resipinya adalah berusaha dan jiddiah (bersungguh).

Bercerita ttg hal ini, anak-anak Ummi pun mudah sebut, "Tak pandai la Ummi", jika diminta:
> tolong sidai towel kat ampaian
> tolong lipat selimut kecik
> tolong sapu roti dengan jem
dan macam2 lagi.

My answer always, "Cuba dulu...siapa kata tak pandai?"

Dan Ummi kena ambil masa sikit, ajar Ulya sidai towel sendiri. Umar dah boleh sidai towel dengan kemas, cuma kalau 
datang angin malas dia letak je towel terperuk ATAS ampaian...bukan sidai! 

Cerita Umar

Ummi akan minta Umar kemas tempat tidur bila bangun pagi. Walaupun selimut kecik pada pandangan Ummi, dia rasa selimut tu besar dan susah nak lipat. Ummi ajar pegang bucu ke bucu...dan biasanya dia lipat versi sendiri..Ok la..

Cerita Ulya
Ummi: Ulya pegang hujung towel kanan, Ummi pegang hujung kiri..letak atas ampaian dan tarik biar jatuh ke bawah..tangan lagi satu tolak towel sampai sebelah belakang dah turun separuh...ok kemaskan kanan kiri biar rata
Ulya: ...macam ni? (dia buat sendiri dengan bantuan Ummi)
Ummi: ha..macam tu..goodgirl!
Ulya: (senyum tersipu2 malu)



Cerita Ulwan
Our sweetie pie ni semua nak buat sendiri. Dia belum boleh cakap "tak pandai". Kiranya dia lagi pandai laa dari semua orang kat rumah ni! He can spread peanutbutter on his toast. Ulwan boleh pasang permainan lasy dan construct menjadi aeroplane & helicopter versi sendiri. 


Kadang2 kita mak2 ni rasa ala lambat la diorang ni, kita buat lagi cepat. Well, hello! assalamualaikum! itu namanya menCACATkan anak sendiri. Anak kita semua pandai, genius. Jangan kita pulak yang degeniuskan mereka. They need help. We offer them guidance. 

Don'ts of Teaching Independence:

SATU
Jangan terlalu cepat beri bantuan. Selesaikan masalah anak mungkin buat kita rasa lega, tapi kalau kita empower anak untuk selesaikan sendiri dia akan rasa lebih lega.

DUA
Jangan risau macam2..kl buat sendiri luka, terjatuh, tersilap. Biarkan anak belajar dalam kawalan sendiri. Life is uncertain.

TIGA
Jangan cepat meremehkan perasaannya jika ada masalah. Bila anak tersilap, dia akan frust dan marah. Tanya apa perasaannya. Iktiraf emosinya.

EMPAT
Jangan push lebih dari kemampuannya. Elakkan dari mengatakan, "Abang kan dah besar...tak takut kan?" Ni pun Ummi baru tahu, sebab biasa je cakap macam ni sebelum ni..haha.


Do's of Teaching Independence:

SATU
Biarkan anak belajar consequence. Tak salah untuk tersilap, terjatuh. Yang pasti dia akan bangkit dan bangun.

DUA
Berikan bimbingan. "Lain kali tak nak jatuh kena buat apa?"

TIGA
Empati. Dengar dan ladeni perasaan mereka. It's OK to feel sad,angry, frustrated etc.



No comments: