Saturday, July 25, 2009

Just accept the fact: BOY & GIRL IS DIFFERENT

Alhamdulillah sujud dan syukur UMMI panjatkan pada Allah kerana dah selesai Seminar Keibubapaan anjuran Kelab Kelas Tahun SRI Al-Amin Gombak. Tarikh kali ni kena ON jugak sebab yang sebelum ni dah tunda due to ada AJK yang x boleh. Takpe la Encik Latiff, kita usaha la cari berapa peserta yang dapat..tak nak tunda2.

Peserta kebanyakannya parents Al-Amin dan sebahagian kecil guru sekolah dan tadika. We learnt a lot that day from our learned speaker, Pak Utih. Sesi kami dibahagikan kepada 3:
Slot 1: Bagaimana minda anak lelaki dan perempuan berbeza?
Sesi 2: Perbezaan Anak Lelaki dan Perempuan belajar
Sesi 3: Membantu anak-anak belajar dalam darjah Satu

The learned man



Subhanallah Allah menciptakan lelaki dan perempuan berbeza sesuai dengan fungsinya dalam kehidupan.
  • Lelaki mempunyai penglihatan 'zoom' sedang perempuan melihat secara 'wide angle'. Jangan suruh anak lelaki cari barang dalam almari sebab dia susah nak jumpa kalau tak organize elok2. Hikmahnya, lelaki melihat dengan pandangan jauh ke hadapan.
  • Telinga lelaki hanya berfungsi di sebelah kanan sahaja. Bila beri arahan, sebut satu persatu perkara, bukan 4 perkara sekaligus sebab telinganya hanya menangkap 1 atau 2 perkara sahaja. Contoh, "Umar, tolong ambil baju kotor dan letak kat laundry bag."
  • Lelaki kurang empati kerana tiada emosi. Satu survey menggambarkan seorang anak perempuan ditinggalkan di tepi jalan dan kamera tersembunyi diletakkan dari satu sudut menunjukkan dari ramai orang yang lalu lalang, hanya 1% lelaki yang akan singgah dan bertanya kepada anak perempuan tersebut. Selainnya adalah wanita yang akan prihatin spt, "Are you okay? Where's your mom? Do you want me to accompany you?" Sebab itu anak lelaki jangan ditanya: "Umar, apa perasaan hari ini?" Heh..tak terjawab dia! Bayangkan kalau lelaki lebih emosi, nak sembelih lembu korban mesti tak sampai hati. ;)
  • Anak lelaki sukakan BENDA, sedang anak perempuan suka pada ORANG. Sebab itu anak lelaki suka main robot, kereta, plane etc. Anak perempuan suka main doll, main masak2 etc. Apabila meningkat dewasa, lelaki memang lebih suka bermain berbanding perempuan.
  • Anak lelaki tidak mempunyai density color yang tinggi pada mata berbanding anak perempuan. Oleh itu, lelaki suka simple color (putih, hitam, biru, merah), dan perempuan appreciate more colors (sebab tu suka shopping!!)
  • Anak lelaki mempunyai energy yang banyak..sebab tu tak leh dok diam.
  • Anak lelaki berumur 7 tahun ke atas sangat memandang tinggi pada bapa. Maka, bapa memainkan peranan penting dalam mencorakkan peribadi anak lelaki.
Dengan memahami ciri khusus anak lelaki, maka kita perlu mengubah cara pandang dan metod pembelajaran anak lelaki seperti;
  • Skema jawapan anak lelaki dan perempuan tidak sama. Jangan bandingkan result mereka.
  • Mengiktiraf anak lelaki sebagai ketua atau menghargai keupayaannya memimpin dalam sebarang hal. Contoh: "Umar, Ummi nak Umar jadi imam solat sebab hari ni Ummi tak boleh solat. Ulya dan Ulwan ikut belakang ye."
  • Beri reward seperti stiker pada 'performance chart' bagi sebarang kebaikan atau peningkatan yang dilakukan
  • Dedahkan anak lelaki dengan aktiviti lasak agar tenaganya dialirkan, spt berenang, martial art dll.
  • Disiplinkan anak lelaki (dan perempuan juga) untuk meletak barang pada tempat yang spesifik. Reward setelah good habit ini berterusan.
  • Anak lelaki belajar dengan bermain. Oleh itu terapkan permainan yang sesuai untuk mencapai objektif pembelajaran. Anak boleh bermain kereta atau robot dalam proses mempelajari matematik.
  • Disebabkan anak lelaki cepat rasa jemu, biarkan dia bergerak/bermain seketika selepas 30 minit belajar.
  • Gunakan PETA MINDA (teknik Tony Buzan) untuk memudahkan ilustrasi pelajaran.
  • Jangan belajar di depan TV atau dengan keadaan bunyi TV. Disebabkan pendengaran anak lelaki kurang berbanding perempuan, maka dia perlu FOKUS dan tidak boleh ada gangguan.
Me and AJK Kelab Kelas Tahun 1 dgn Pak Utih (Mc.Azian, Pengerusi dah balik awal). Huhu..Ummi makin tembam!

Itu la sedikit sebanyak yang Ummi belajar. Dengan memahami perbezaan ini, kita tidak akan mudah menyalahkan anak lelaki dengan kata2: "Nakal! Tak tau duduk diam! tak macam kakak/adik perempuan, lagi rajin belajar." Terima lah bahawa anak LELAKI dan PEREMPUAN memang berbeza. Dan yang paling penting IBU dan BAPA perlu TEAM-UP untuk mendidik kedua-dua anak, baik lelaki mahu pun perempuan. Moga Allah berikan kita para ibu bapa semua kekuatan mendidik anak-anak, pemimpin ummah masa depan!

4 comments:

Nadiah Sidek said...

terima kasih ye berkongsi ilmu :)

Ummu Khaulah said...

thanks Anfal for the notes.. ruginya tak dapat ikut serta! mesti best sangat!!

Anonymous said...

Skadar singgah..mnarik ..

cairoboy said...

just a recommendation,kalau akak suke baca buku,i prefer u to get a book from barbara & allen pease bout da physio/phsycological difference between boys n girls,'why women can't read maps,and men don't listen'