Tuesday, July 21, 2009

Kecil tapi Besar Nilainya

Last weekend was quite interesting to Ummi. Bukan la grand happenings tapi sangat bermakna.

Friday Night

Kitorang adik beradik (Abi's site) belanja Ummi (my mother-in-law) dinner kat Rebung, Bangsar. First time jugak sampai kat sini. Bila kumpul ramai-ramai memang best. Alhamdulillah the most important thing is our Ummi is happy and she just reached another golden year. May Allah grant her happiness and bless her always! Luv u Ummi.

Popo surrounded by her eldest son, Abi and 4 cucu among 6.

Back: Auntie Caca, Abi
Front: Ummi, Popo, Auntie Nisa

Sunday Morning

Ummi and grup usrah Ummi set masa untuk duduk kat surau. Kitorang buat kelas hafalan. Hihi..kelas untuk ibu-ibu. Maklum la nak menghafal Al-Quran ni kena ada disiplin.

Lepas dengar perkongsian tentang Uyghur minggu lepas, yang mereka duduk bawah tanah DUA BULAN tanpa melihat sinar matahari hanya untuk mengHAFAL AL-Quran...hati Ummi jadi sebak! kesal! Sebab nikmat kebebasan yang Allah beri untuk kita gunakan disia-siakan begitu sahaja. Lepas tu, nekad! Mesti, mesti, mesti menghafal Al-Quran..especially mengulangkaji hafalan yang dah berkarat.

Alhamdulillah berjaya hafal Al-Mutaffiffin dengan lancar. Yang penting lepas ni ISTIQAMAH.

Sunday Evening

Ummi tolong Opah angkut barang2 ke Dewan Kuala Ampang. Petang ni ada Hi-Tea Muslimat PAS dengan Wanita Hulu Kelang. I really took this opportunity to chat with non-Malay. Ummi belajar tentang anutan Sikh dari Auntie Bachchan & Harjit Kaur. Belajar apa ritual orang Sikh, apa kandungan ajaran Guru Nanak dan bermacam lagi. Kata Auntie Harjit, "We welcome all to enter our Gurdwara (Sikh temple), regardless of any religion as long as they don't drink and smoke. We don't have any statue (berhala) in the temple, just big kitab (like your Koran)."

My dear Ayah masa sesi dialog. Ada interpreter Cina untuk terjemah speech Ayah sebab ada yang tak faham Bahasa Melayu!

Selesai sesi dialog, Ummi sempat bersembang dengan Penny Tan, wakil JKKK Kuala Ampang. Penny akui dia adalah free-thinker. Baginya yang penting kita saling menghormati kepercayaan orang lain. Ummi sempat bertukar fikiran dan menceritakan tentang proses menikahkan seorang anak perempuan dalam Islam. Sebelum itu, dia merasakan Islam gender bias kerana hanya anak perempuan sahaja perlu WALI untuk proses akad nikah, sedangkan lelaki tidak perlu. Anyway, Ummi hanya menyampaikan mesej agar Islam tidak disalah tanggap. Ummi juga tawarkan pada Penny, "Would you like to explore more about ISLAM?" Penny ada jawapan tersendiri. It's ok. Kita akan berkenalan lagi, dalam facebook mungkin? (she's already added me in her fb)

Wanita Hulu Kelang berbilang bangsa memenuhi dewan semasa sesi dialog.

Ummi round meja-meja bulat untuk mencuri kesempatan bersama non-Malay yang lain. Sempat juga duduk di sebelah nenek berbangsa India dengan anak dan cucunya. Tak banyak yang dapat dibualkan kerana keterbatasan bahasa Melayu. Tapi kata anak Patti (nenek) ini, cucu Patti yang bernama Roshni ni pandai. Bila Ummi tanya dah besar nak jadi apa? Roshni jawab, "Doktor." Dalam hati kecil ini, Ummi doakan anak berbangsa India ini akan mencapai cita-citanya mengubah nasib keluarganya nanti. Walau pun mereka minoriti di Malaysia, namun pendidikan punya nilai yang besar dalam kehidupan mereka.

Hari dah petang, gambar pun suram2 je. Yang berbaju merah tu semua AJKKK Kuala Ampang. Penny di kiri Ummi.

Banyak juga perkara baru yang Ummi belajar petang ni. Dalam kehidupan masyarakat majmuk di Malaysia, peluang berinteraksi sebegini penting supaya kita hidup saling bertoleransi dan memahami antara satu sama lain. Tanpa kenal, agak sukar untuk kita menyampaikan mesej Islam kepada mereka. Ya Allah, sungguh usaha Ummi terlalu sedikit dalam dakwah kepada Non-muslim. Kuatkan lah Islam dengan Islamnya bangsa Cina, India, Sikh di Malaysia ini!



3 comments:

Nadiah Sidek said...

seronoknya beraktiviti :)

Anonymous said...

Salam 'alaiki

Ummu Umar, do update me for future activities like this. Opportunity for da'wah n exposure for us Muslims and potential Muslims. We salute u!

Admin said...

Pejabat YB sedang merancang kelas bahasa utk perpaduan-mengandungi kelas bahasa mandarin,kelas bahasa tamil + kelas tulisan jawi!