Tuesday, May 19, 2009

The Mind of Boys

Melihat Ulwan membesar dan mempunyai seorang abang, Ummi dan Abi selalu mengatakan, "Lainnya Ulwan berbanding Umar."

One feature that Ulwan is obviously so different from Umar is his FIERCENESS. I don't know exactly who should undergo Anger Management course, the Ummi or the son? !_! It seems the whole world belongs to him. Makan minum, toys, Ummi adalah hak milik Ulwan seorang. Tak boleh share!

Kalau kak Ulya peluk Ummi, marah.
Kalau abg Umar share lasy toys, marah.
Kalau Abi snap foto Ulwan, marah.
Kalau Ummi nak habiskan food yg tak habis, marah.
kalau semua orang marah Ulwan, dia marah balik!

Haru tak? Isk..isk..Bukan salah ibu mengandung..huhu..

Teman bergaduh selalunye kak Uyya!
Tapi bila semua orang dah marah, teman yang paling dicari kak Uyya!

Comel kan? ;)

Ok, let's not focus on the negative behaviour, but enforcing the positive side that's hidden in him.

Hopefully, Ulwan kan menjadi 'manusia logam' sebagaimana Umar Al-Faruq. Garangnya semasa jahiliyah, tapi Islamnya beliau terus menjadi sang penggegar musuh. Amin ya Rab.


Good Side of Ulwan

Ulwan baru menemui hobi baru -- CONSTRUCT LASY. This one thing that he has in common with Abg Umar.

Sekarang Abg Umar dah tahap advance. Binaan Abg Umar semakin kompleks. Tapi untuk tahap beginners macam Ulwan, not that bad. He can construct ship, house, bike of his version. And daaa...i can see the fruits of his imagination in reality. Alhamdulillah.

Umar's bug/beetle

Disebabkan Ulwan tak suka diambil gambar (don't know why, yg ni x sama langsung dgn abg kakak), Ummi terpaksa menjadi paparazzi sekejap.

Diambil gambar secara mengejut oleh Ummi semasa bermain Lasy di siang hari.

Di malam hari..


Pasang roda

Badan motor yang panjaaaang.


Boys Learn Differently

Melihat perkembangan anak-anak membesar di depan mata dan karakter mereka yang unik serta berbeza, menyebabkan Ummi tertarik untuk cuba memahami cara belajar anak lelaki.

Kredit buat Pak Utih yang mendedahkan mengenai penulisan karya Michael Gurian mengenai Boys. Dalam pendidikan, kita harus memahami cara berfikir seorang lelaki dan memahami fisiologi tubuh badan yang telah Allah ciptakan. Fitrah yang dicipta buat anak lelaki adalah berbeza dan sama sekali tidak boleh dibandingkan dengan perempuan. Sebab itu lah, kita perlu faham mengapa dikatakan Men from Mars, Women from Venus. Baca la sendiri baru best..hihi.

In short, the mind of boys different from girls because of boy:
1) one-directional, more focus
2) show interest in exploring
3) more likely to ignore voices - even PARENTS!
4) take hours to process emotion
5) rely heavily on non verbal communication

Ummi sedang pujuk Abi untuk beli buku Boys and Girls Learn Differently dari kedai buku kinokuniya. Kalau ada penemuan menarik lagi, akan Ummi share lagi kat sini ok.

So love our boys dearly. They are unique and have special place in our heart. Kesabaran kita para ibu membesarkan mereka akan menjadikan mereka lelaki pejuang untuk Deen ini pada masa depan nanti. Allahu Akbar!

6 comments:

Anonymous said...

mungkin ada kaitan dgn syndrom anak ke-3?

Anonymous said...

anak ketiga memang garang.. walaupun masa kanak2 selalunya kita kena ikut kehendak dia.. tapi bila dah besar, dia ada pendirian yang tetap dan sentiasa berusaha untuk mencapai cita - cita yang nak dicapai..
lagi satu, dia fokus dalam bekerja.. pendapat ini berdasarkan pengalaman (^_^)
All the best to kak anfal untuk memahami karakter Ulwan.. semoga ia menjadi seperti umar al - khattab

ummuanis said...

Salam anfaal. mmg seronok besarkan anak dan lihat perkembangan anakkan? bila melihat dan melalui ssituasi itu selalu terfikir dan termenung seketika dan teringat sahabat-sahabat yg masih belum berpeluang berumahtangga dan juga yg belum berpeluang menimang cahaya mata....

Anonymous said...

to anonymous,

1st time dengar 3rd child syndrome. Biasa 2nd child je.
Kami pun doa dan harap kecik2 je la garang camtu. Dah besar nnti dia akan menjadi pemimpin berjiwa besar InsyaAllah.

Anonymous said...

KM@ummuanis,

sebab tu lah kita kena banyak bersyukur dgn nikmat yg Allah beri dan sentiasa beringat bahawa 'innama amwalukum wa auladukum FITNAH'.Blh melekakan kita juga.

NurinMZ said...

erm dh banyak ketinggalan entry tapi yang ni nak komen sebab feeling the same thing bila ada a boy and a girl membesar sama-sama...and truly; I can see all those differences...jazakillah 4 sharing and hi-lighting the issue..at least I can appreciate the idea and the fact that my boy is surely different from my girl to value things that might seem uncommon to me as a mother and a 'girl' myself :)