Thursday, April 14, 2011

Bila nak baik demam ni??

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah, Ummi ni jarang sakit sejak kecik. Mungkin berkat usaha Opah yang menyusukan Ummi adik beradik dan menjaga kami sendiri sejak kecil. Percaya tak yang kali terakhir Ummi demam adalah masa Darjah 2! Sakit lain biasanya selsema, batuk, pening kepala, cirit-birit dan BERSALIN! hehe..

Dapat pulak jodoh dengan suami yang mudah sakit, Ummi dapat pahala lebih le (perasan!) untuk bersabar menjaganya. Dan kadang2 kurang menghayati kenapa orang mudah sangat sakit (yang tak bestnya kadang2 kurang empati).

Umar demam pagi tadi dan tak pergi sekolah. Agak lama juga dia tak demam. Kebetulan esok untuk kelas English, dia perlu berlakon untuk drama 'Pineapple King'. Jadinya, Umar seolah-olah mengeluh tentang sakit demamnya kerana teruja untuk tetap hadir ke sekolah untuk lakonannya itu.



Umar: Ummi, bila Umar nak baik demam ni??
Ummi: Umar kena sabar. Minum air masak banyak2, nanti panas badan keluar. Kenapa Allah jadikan kita sakit? Supaya kita ingat nikmat sihat. Kalau sihaaat je, kita lupa macamana kalau kita sakit dan tak boleh buat macam2. Jadi kita kena sentiasa bersyukur sebab Allah beri nikmat untuk sihat..bla..bla..

Sebenarnya, Ummi bercerita dengan Umar dengan nada nak ingatkan diri sendiri.


Menjadi seorang ibu, memanglah kena sihat dan kuat. Jom tengok checklist kita:
- Cukup minum air?
- Dah buat checkup kesihatan: kadar gula, kandungan kolesterol, tekanan darah, berat badan, ukurlilit pinggang, gigi, papsmear??
- Pasti diet makan harian seimbang: lebih sayur & buah, banyak serat, cukup protein dan karbohidrat, kurang lemak??
- Bersenam: jogging, berenang, senamrobik atau paling kurang pilih naik tangga berbanding naik lif :p
- Relaks: PALING penting supaya kita tak stres dan cepat naik angin (bila diuji kesabaran oleh anak2)
- Hubungan kerohanian dengan Allah: qiamullail, zikir, solat sunat dll. Patut menjadi perkara yang TERATAS dalam senarai semak kita wahai ibu2. Yakinlah Allah pasti menjaga anak2 kita. Dan serahlah pergantungan kita HANYA pada Allah tatkala hati dalam serah gelisah.

So, bila anak bertanya Bila nak baik demam?..jangan lupa semak diri kita sebagai ibu, agar sihat selalu.
Sebab apa?
.
.
.
Sebab kita yang perlu jaga anak-anak dan terlalu banyak amal soleh yang dapat dilakukan bila badan SIHAT.

Setuju?? :)

Ayat pada diri sendiri: Saya perlu sihat untuk jaga si kecik comel ni!

11 comments:

maryam al-mujahidah said...

terbek kak anfal..
-maryam..=)

Anonymous said...

Hi there, I think your web site could possibly be having
web browser compatibility problems. Whenever I take a look
at your blog in Safari, it looks fine however when
opening in Internet Explorer, it's got some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Apart from that, wonderful blog!

Feel free to surf to my blog post: sex cams free live

Anonymous said...

Heya i am for the first time here. I came across this board and
I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like
you aided me.

Feel free to visit my web blog sex cams 101

Anonymous said...

Hello there! I could have sworn I've been to this blog before but after looking at some of the articles I realized it's new to me.
Regardless, I'm certainly happy I stumbled upon it and I'll
be book-marking it and checking back frequently!


Feel free to visit my blog: Http://Socialbook.Fr

Anonymous said...

Hi! I've been reading your blog for some time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Dallas Texas! Just wanted to tell you keep up the excellent work!

Feel free to visit my website: http://www.thehuntingranch.com

Anonymous said...

Definitely believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the easiest thing to be aware of.
I say to you, I definitely get annoyed while people consider worries that
they just don't know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

Feel free to surf to my blog :: live sex cam chat free

Anonymous said...

I'm not sure why but this blog is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end? I'll
check back later and see if the problem still exists.



My web blog ... video live chat

Anonymous said...

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up
and the rest of the site is also really good.

My page ... Sexy Cams

Anonymous said...

There is certainly a lot to find out about this subject.
I really like all the points you have made.

Check out my web site - 1 on 1 sex chat

Anonymous said...

I like looking through a post that can make men and women think.
Also, many thanks for allowing me to comment!

my website - free live webcam chat

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)