Wednesday, July 28, 2010

Ramadhan is coming!!


Baru-baru ini dalam usrah Ummi, kami diperdengarkan tazkirah mendidik jiwa yang dipetik dari buku Bahtera Penyelamat, Fathi Yakan. Zass! Tazkirah is something you already knew, but is repeated as a remembrance for us who always forget.

Sabda Rasulullah s.a.w kepada Abi Zar: "Sekiranya engkau akan mengembara, apakah engkau akan membuat persiapan?"
Jawab Abi Zar: "Ya"
Sabdanya, "Bagaima pula dengan pengembaraan menuju hari kiamat? Mahukah engkau mendengar sekiranya aku memberitahu kepadamu tentang bekalan yang berguna untuk menghadapi hari tersebut."
Jawab Abu Zar,"Bahkan mahu wahai Rasulullah, demi ayah dan ibuku."
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Berpuasalah di hari yang panas terik demi menghadapi kebangkitan,
Sembahyanglah 2 rakaat di tengah gelita malam demi menghadapi kesunyian dan kegelapan kubur,
Tunaikan haji demi menghadapi cabaran-cabaran besar (yang menanti),
Hulurkan sedeqahmu untuk si miskin,
Ungkapkanlah sentiasa kalimah yang benar,
Diam dan hindarkanlah diri dari bertutur dan melafazkan perkataan-perkataan tercela dan buruk."

Kuketuk Pintu Syurga

Sabda Rasulullah s.a.w pada Aisyah r.a.:
"Wahai Aisyah, hendaklah engkau senantiasa mengetuk pintu syurga dengan lapar."

OMG, berlapar tu br dapat ketuk pintu syurga...BELUM dapat masuk lagi!! Dan Ramadhan kali ini, insyaAllah jika tiada masalah kesihatan, Ummi dapat berpuasa penuh sebab pregnant yang ke4. Mengandung Umar dan Ulya alhamdulillah dalam bulan Ramadhan. Mengandung Ulwan hanya dapat 12 hari sebab Ulwan lahir pada 13 Ramadhan (puas la nak ganti lepas tu).

Berdasarkan hadith2 dan betapa banyaknya kebaikan sunnah Ar-Rasul yang mula berpuasa dari bulan Sya'ban, Ummi dan Abi menurut langkah. Agar dapat menjadi bekal dan bersedia memasuki Ramadhan dengan momentum yang tinggi.

Masa terbaik Mendidik Jiwa Anak2

Kali ini, kami sasarkan Ulya pula untuk bangun sahur bersama-sama (i.e. 5 pagi). Sebelum ni, sahur time Ulya adalah semasa bersarapan nak ke tadika jam 8.15 pagi. Perlahan2 sebagai latihan. Nak kejut Ulya ni kena pandai skill membelai jiwa sikit. Kalau Umar tu ada jiwa ke'abang'an, tak merengek bila bangun. Melalui bangun sahur, insyaAllah anak2 dididik untuk satu suasana baru, dinihari yang syahdu, diperdengarkan tilawah Al-Quran dan yang paling penting mengamalkan sunnah Ar-Rasul - SAHUR. Confirm lepas sahur, masuk waktu Subuh kena la solat Subuh.

Hopefully, Ramadhan kali ini Ulya dapat laluinya dengan baik. Hmm...tak dapat imagine Ulwan tu akan lalui fasa berpuasa ni..sebab? sebabnya dia KUAT MAKAN! Buka mata, terus sebut, "Lapar! Nak makan bla..bla..bla." Dia dah makan dulu, setengah jam lepas tu tengok abang kakak makan, dia nak makan lagi!! Kalau bagi dia makan, gerenti habis! Ish2 Ulwan ni!

Ramadhan is coming!!!! *overjoyed mode*


1 comment:

nad said...

cute. a very cute reminder of the becoming ramadhan. semoga saya juga dapat buat semua sunnah nabi terutamanya sahur dengan gembira dan bahagia