Monday, February 15, 2010

Hakuna Matata

CHANGE is the most dynamic thing in the world.

Melihat anak-anak semakin membesar. Tanggungjawab semakin bertambah. Dalam suka atau duka, dalam rela atau terpaksa, dengan ringan atau berat. Melihat kitar hidup produk bisnes: u need to revamp or differentiate or let them die off. Oh! Sungguh banyak perubahan. TAPI dinamism itu SIHAT, MAJU dan WAJIB mengikut sunnatullah.

Dengan perubahan, semua orang akan mengharapkan yang positif, ke arah lebih baik. Tiada siapa dalam dunia ini mahukan kehidupan semakin memburuk dan parah. Gilakah mereka jika ada?

Kalau pun perubahan dalam kehidupan, tersadung, terguris dan bermacam-macam lagi, ingatlah ia adalah ujian bagi menentukan siapakah yang terbaik amalannya:

"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."
(Surah Al-Mulk:2)

Seni Menikmati Ujian


Ummi sangat suka dengan buku ini. Membaca dan menghayati tips2 penulis dalam kehidupan sendiri menjadikan Ummi boleh 'enjoy' dengan ujian mendatang. Sudah tentu tiada siapa meminta diri diuji. Tapi, bila diuji bagaimanakah reaksi dan tindakan kita menghadapinya?

PERTAMA
Fahamilah bahawa Ujian itu Sunnatullah. Tiada siapa boleh melarikan diri dari ujian. Manusia sering mendapat nikmat dan merasa bahagia. Namun, hakikat yang mesti difahami adalah: Nikmat dan Kebahagiaan adalah dua perkara yang datang tiba-tiba dan tidak kekal.

KEDUA
Sedarlah bahawa nikmat hakiki adalah nikmat SYURGA abadi. Rasulullah s.a.w bersabda:
"Jibril pernah menemuiku seraya berkata, 'Wahai Muhammad! Hiduplah sesukamu, tapi sungguh engkau akan mati; cintailah orang sesukamu, tapi sungguh engkau akan berpisah dengannya; dan berbuatlah sesukamu, tapi sungguh engkau akan diberi balasan kerananya. Ketahuilah bahawa kemuliaan seorang mukmin itu terletak pada solat malamnya, dan kewibawaannya terletak pada sikap merasa cukup dari (bantuan) orang lain.'"

KETIGA
Yakinilah bahawa ujian adalah pemisah antara yang baik dan yang buruk.

"...Sekiranya Allah menghendaki, nescaya kamu dijadikanNya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberianNya kepadamu, maka berlumba-lumbalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah lah kembali kamu semuanya."
(Al-Maidah: 48)

Setelah faham, sedar dan yakin...next step adalah menghadapi ujian sebagai seorang MUKMIN, bukan hanya sekadar manusia biasa.

HAKUNA MATATA

Dalam bahasa Swahili, Hakuna Matata bermaksud No Worries atau tiada masalah. Jadi, semua orang ada masalah, tiada yang terlepas darinya. Jangan terrrrlampau risau dan runsing. Apa yang kita perlu buat adalah:

  • Tetaplah di atas keimanan dan berpegang teguhlah pada agama Allah.
    "Barangsiapa yang berpegang teguh kepada (agama) Allah, maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus." (Ali-Imran:101)
  • Ikutilah petunjuk Ar-Rasul s.a.w
    Bila diuji, tenang dan jangan marah. Sebagaimana nasihat baginda buat sahabatnya: "Jangan marah, jangan marah, jangan marah."

  • Mengadulah, rintihlah masalahmu pada Allah

La Tahzan. Senyumlah saat hati susah untuk senyum. Hakuna Matata!


4 comments:

harithroslizar said...

Salam Kak Anfaal..

Kami dah beli buku tu thanks to Kak Anfaal..Moga ujian2 mampu kita hadapi sesempurna Nabi Ibrahim, seteguh Nabi Nuh dan seRabbani Ar-Rasul SAW..

Hakunamatata = No Worries = La Ba's

Wardiah dan Harith
Newcastle OZ

Baitul SMR said...

thanks for sharing Ummu Umar..
terpanggil untuk membaca buku itu juga. ^_^

Abdullah Mujahid Hasanuddin said...

hakuna matata!

Anonymous said...

wardiah & harith: sedang para anbiya' tidak terlepas dr ujian, apa lagi kita insan biasa. Mg kita dpt menceduk sebanyak mungkin hikmah tersembunyi di sebalik ujian.

ummu khaulah: enjoy reading!

moja: :)