Sunday, January 25, 2009

Laskar Pelangi


Laskar Pelangi The Movie - Official Trailer - The most amazing home videos are here


Kecintaan baru Umi...hehe...Abi geleng kepala tengok Umi 'indulge' in the novel life. Yup...Tetralogi Laskar Pelangi. Buku pertama Laskar Pelangi dibeli di pasar buku Kwitang, Jakarta, waktu trip ke sana akhir tahun lalu. Fuh! Langsung terpengaruh untuk membaca buku kedua, ketiga dan keempat. Tiga buku yang lain: Sang Pemimpi, Edensor dan Maryamah Karpov, Umi kirim melalui Bro designer kami yang ke Jakarta. Bayarannya cuma RM20 untuk tiga buah buku..Murah banget!

Tetralogi karya Andrea Hirata, menurut penganalisa, 'out of the blue', tak dikenal sebelumnya dengan gaya realis bertabur metafora, melukiskan indah kehidupan anak-anak sekolah di pulau Belitong yang bercita-cita tinggi menyambung pelajaran membebaskan belenggu kemiskinan.

Subhanallah walhamdulillah...membaca kisah Ikal, Arai, Lintang, Mahar dan teman-temannya membuatkan Umi rasa syukur pada Allah yang tidak terhingga lantaran nikmat rezeki dan peluang menuntut ilmu yang kita kecapi.

Petikan dari Edensor:
"Hidup dan nasib, bisa tampak berantakan, misterius, fantastis dan sporadis, namun setiap elemennya adalah subsistem keteraturan dari desain holistik yang sempurna. Menerima kehidupan bererti menerima kenyataan bahawa tak ada sekecil apa pun yang terjadi kerana kebetulan. Ini fakta penciptaan yang tak terbantahkan."

3 comments:

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

ako,mcm seronok, boleh pinjam?hihi..tapi ana la afham lughah indonisi..hihi

Anonymous said...

hehe..musti la best sampai pegi mana2 bw buku tu je..balik sini la br baca..

Samsjul Hudha said...

setelah Laskar Pelangi apa dilanjut ke Laskar Gaza..??