Wednesday, January 14, 2009

Di tanah Buya HAMKA

Abi tegur Ummi semalam, lamanya tak hantar entry baru. Biziiiii je manjang..So malam ni free sket..Ummi hantar berdas2 posting untuk share updates dgn anak sedara nun jauh, Hanin, dan yang lain2 yang akan bertanya 'Apa khabar?'

-------------------

Alhamdulillah tahun baru 1430H dan 2009M Ummi dan Abi berada di tanah Buya Hamka, Jakarta, Indonesia. Bersama anak-anak muda bersemangat waja, mengikat perut mengumpul tabungan demi ilmu yang tidak ternilai harganya. Berjiwa tabah mengharungi asap  dan debu dek macet jalanraya ibukota besar Indonesia. Kami tiga hari bersama anak-anak muda ini..berkampung di Al-Taqwa Islamic International School nun di atas bukit jauh dari kota berdebu Jakarta. Tepatnya di Hambalang, Kecamatan Citeureup (hah..cane lak nak menyebutnye?), Bogor. Nyaman subhanallah melihat sawah padi dan Gunung Salak dan pemandangan sayup Punchak (dilindungi awan). Kagum dan takjub dengan kesungguhan Sheikh Omar Hallak ini yang bekerja berhempas pulas membina sekolah ini demi membantu anak-anak muslim yang dhaif di sini. 


Sekolah Al-Taqwa di atas bukit..nyaman subhanallah!


Abi dan adik2 lelaki bersama Syeikh Omar Hallah, a Paestinian

Ummi dan anak-anak muda riang ria warga HAMKA '08

Turun dr 'kayangan' pada 31 Disember, Ummi dan Abi dibawa oleh tuan rumah mengharungi kehidupan harian mereka di kost (rumah/bilik sewa) berhampiran Universitas Trisakti di Grogol. Naik bajai, berjalan kaki menelusuri lorong2 kecil di celah rumah2 kotak tidak teratur, menghidu bau air longkang yang aduh minta ampun. Malam tahun baru di Jakarta, tidak kurang bising dan hebatnya dengan dentuman bunga api dan tiupan trompet di kawasan perumahan.


Berjalan melalui lorong2 kecil keluar dari rumah Milah,Syiha dan Ain menuju ke jalan utama.

Hari terakhir kami pada awal tahun 2009, adik2 membawa kami keliling kota (selepas rencana untuk ke Bandung terpaksa dibatalkan dek Kijang yang mogok) - dengan Angkot (Angkutan Kota) kami keliling dari Tanah Abang ke Mangga Dua ke Wali Songo dan akhirnya singgah makan di Citra Mall. Fuhh! Tak sempat bermandi manda kami terus naik cab khas untuk ke bandara (airport) untuk penerbangan pulang ke Kuala Lumpur.

Turun dari 'kayangan'..memenuhkan bajai dgn barang2 program..penuh adventure!

Berapa ribu rupiah Pak? Angkot yang membawa kami keliling kota :)

Di Kwitang, membeli buku agama/fikrah - murah banget!



Di depan kedai Baso posing spesial dgn Sis Sarah Padang, sebelum pekena Nasi Gado-gado dan segala macam jenis bakso yang best!


2 comments:

ahl mujahideen wa syuhadaa' said...

waa seronoknye ako sane sini berprogram,nnt ktorg blk blh join ke ako? hihi

the author said...

lho, kamu ke indon ngak bilang sama aku!
-najah-